Waar een eerlijk complimentje wel niet voor kan zorgen!

Gepost door Frank Vande Voorde

Onlangs pakte ik een klein boekje dat ik al jaren niet had gelezen. Destijds heeft het me echt geïnspireerd vanwege de voorbeelden en citaten, maar vooral vanwege de inhoud: eenvoudig en to the point.


Het is een boekje genaamd: Er bestaat niet zoiets als "Bedrijfsethiek", door John C. Maxwell.

Inspirerend omdat ethiek niet alleen belangrijk is, het is naar mijn mening ook cruciaal! Het is niet van toepassing op één bepaalde situatie maar op elke situatie. Sommige bedrijven hebben "ethiek eerst" in hun waarden, maar ze verkondigen het alleen en passen het niet toe. De gouden regel van Maxwell om te oordelen is de volgende: "Hoe zou u in deze situatie behandeld willen worden". Denk er eens over na, een eenvoudige maar diepzinnige vraag.  Deze vraag is een integriteitsvraag voor iedereen.  Hoe willen mensen in het algemeen behandeld worden?

Maxwell beschrijft zes verschillende en zeer belangrijke factoren. 

 

1.     We willen graag gewaardeerd worden.

Veel werknemers verlaten hun baan niet vanwege het salaris, maar omdat ze zich niet gewaardeerd voelen door hun werkgever en / of collega's. Het gevolg is een gebrek aan betrokkenheid en motivatie die op een gegeven moment tot het vertrek leidt. Waardering is een erkenning van hoe iemand de situatie om hen heen verbetert. 

 

2.     We willen graag gewaardeerd worden.

Waardering is dankbaar zijn voor iemands vaardigheden en inspanningen en dit aan deze persoon te laten weten. 

 

3.     We willen graag vertrouwd worden.

Zonder vertrouwen krijgt u geen verantwoordelijkheid noch autoriteit. Twee ingrediënten voor een succesvolle en gelukkige werkervaring. 

 

4.     We willen graag respectvol zijn.

Respect raakt ons dieper. We voelen het en hebben het nodig. 

 

5.     We willen graag begrepen worden.

Begrijpen dat iemand van die persoon leert: openstaan voor zijn of haar ideeën. Er is een gezegde: "Eerst begrijpen voordat je begrepen kunt worden".

 

6.     We willen niet dat mensen van ons profiteren.

Dit is een diepgeworteld gevoel dat alle mensen gemeen hebben. Gaan deze gedachten door je hoofd wanneer je nadenkt over je relatie met andere mensen, hoe je wordt behandeld of hoe je mensen op het werk behandelt? 

Deze attitudes zijn eenvoudig te integreren in je gedrag in de omgang met mensen. Als je dat eenmaal doet, zul je de ethiek ook meer in zijn volle betekenis toepassen. 

Als we dit allemaal zouden doen, zouden we zeker een betere wereld creëren, maar lang daarvoor kunnen we een leuke werkomgeving creëren waarin mensen willen blijven en hun volledige potentieel kunnen activeren.

 

Frank Vande Voorde

 

 

 

 

Terug naar Nieuws
Frank Vande Voorde

Over Frank Vande Voorde

 "Rainbow Resources Group"  werd opgericht bij de overname van "Rainbow Admin Careers", een gespecialiseerd werving- en selectiekantoor dat reeds meer dan 30 jaar actief is op de Belgische markt. Inmiddels hebben we nog andere gespecialiseerde afdelingen opgericht zoals  "Rainbow HR Careers" ,"Rainbow Flex Careers " en "Rainbow Coaching".

Begonnen in de audit, heb ik later consultancy en marketing in een andere Big Four kunnen toevoegen aan deze eerste financiële ervaring. De hoofdbrok vormt de meer dan 25 jaar ervaring in gespecialiseerde, vaste en tijdelijke werving- en selectieoraganisaties. Dit als Consultant, Manager en Algemeen Directeur van zowel nationale als internationale, kleine en grote ondernemingen. 

Als Handelsingenieur van Solvay (VUB) heb ik bijkomende opleiding genoten o.a. in INSEAD, Vlerick en bij STIMA. Ik ben Business en Executive Coach en genoot de opleiding als bemiddelaar in sociale, burgerlijke en commerciële zaken.

Met een passie voor het ondernemen, in het bijzonder gespecialiseerde werving en selectie alsook uitzendarbeid, koester en leef ik waarden na zoals vertrouwen en gerechtigheid (fairness).

Ik geloof in de kracht van een glimlach en dat een beeld duizend woorden spreekt. 

Contacteer Frank Vande Voorde

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in ons cookiebeleid